Utstillingen «Sådär» på Van Etten som åpner 7 juni 2024, viser maleri, tegning og popups av Mette Hellenes og Ulf Per Roberth Teljer – et utvalg av «mindre uttalte» arbeider gjort av Jannicke Låker & Gard Olav Frigstad.
«Sådär»
Det estetisk fullkomne er en fornærmelse mot universet, fordi det prøver å ta opp konkurransen ved å lage et alternativt univers.
All kunst har også et anstrengt forhold til virkeligheten – uansett hvilken forståelse den legger til grunn – ettersom den bunner i en underliggende mening om at noe feil med verden som Peter Hacks sier: «Kunst lever av verdens feil.»
Derfor er det en motstand i kunst, en friksjon, som er nødvendig for at den ikke skal bli lunken og vokse i munnen, – eller gi en følelse av at man biter i deig.
Mette Hellenes og Per Teljer er begge kjent for tegninger med et visst bitt, som ikke legger fingrene imellom. De er ikke kjent for sin overdrevne høflighet.
«Tyskerne lyver når de er høflige», sier Goethe, og minner oss om hvorfor løgnere ikke er likandes, hvorfor uhøflighet er vanlig og «Gud ikke er noen gentleman». (Det er derimot djevelen). Kunstnere anklages for å ape etter Gud, ved å skape, men det er en overdrivelse.
Utstillingen «Sådär» viser arbeider av Hellenes og Teljer som er annerledes enn arbeidene de er kjent for, hvor det er de uttalte pinslene som gjelder og ikke de ubestemte og flate og lunkne.
Når noen spør hvordan det går, har svenskene den fordel at de kan parere med sitt uendelig vise uttrykk «jämna plågor».
Det er liksom den mellomliggende tilstanden, det uhåndgripelige og litt vamle mellomstadiet, det modererte og ubestemte, som får det glatte lag i Johannes’ Åpenbaring: «Varm og kald, javel! Men lunken – da spytter jeg deg ut av min munn!»
Her er det plagene som omgir og omslutter en som gjelder, de som ikke vil gi slipp, de som springer ut av tingene selv, og som har inntatt en. Det er den underliggende forbannelse som ligger og lurer og ikke vil gi seg til kjenne, og som man for all del vil bli kvitt.
Derfor er billeduniverset ikke lenger noe man ser på avstand, men noe som omgir en og som man går opp i.
Trykket springer da også ut ifra bildene selv, fra et tre eller et imaginært punkt, eller en klam vegg. Det er ingen historier man tar del i som leder oss dit.
Det er den indirekte og underliggende støy, rekylen som ikke lar seg spore, og som flaten, gesten og strøket viser til, som sammen formulerer et billedunivers det ikke går å ta feil av, fordi det ikke er sagt og derfor ikke til å misforstå.
Gard Olav Frigstad, Berlin 17. mai 2024
Mette Hellenes
Født 1964 Trondheim
Utdannet, bor og arbeider i Oslo.
Ulf Per Roberth Teljer
Født 1970 i Graverne, Sverige
Tegner, maler og video/filmkunstner
Utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim 1992-97